Is branchekennis nodig bij ICT? Ja, natuurlijk!

Met enige regelmaat vragen mensen mij in welke branche wij opereren en dan zeg ik altijd dat wij niet gespecialiseerd zijn in branches maar in bedrijven.
En ik zie de teleurstelling bij de gesprekspartner opkomen omdat wij niet in zijn of haar branche gespecialiseerd zijn en dus geen oplossing kunnen bieden.

Waarom denken mensen dat branchekennis belangrijk is?
Misschien komt het doordat vroeger gedacht werd dat veel bedrijven in veel branches min of meer kopieën waren van elkaar en gebruik maakten van identieke processen en systemen. Heb je er dan 1 gezien dan ken je ze allemaal en op die manier kun je binnen een branche gemakkelijk een goede leverancier vinden.

Ik kan me die tijd nauwelijks meer herinneren en jongere ondernemers of bedrijven vragen dan ook zelden naar branche ervaring.

Bedrijven moeten vandaag hun concurrenten (in dezelfde branche), ver, voorblijven
In die race worden nog steeds goede oplossingen gekopieerd maar nu bij voorkeur van succesvolle bedrijven uit andere branches.
Leentje buur te spelen bij andere succesvolle bedrijven is vaak een slimme manier om je business model te veranderen.

Zo werkt het ook bij het uitvoeren van je Business model
Met branchekennis kun je kijken naar de oplossingen van jouw beste concurrent en daarmee kun je jouw bedrijf maximaal net zo goed maken als jouw concurrent.
Maar je doel is natuurlijk om (veel) beter te worden.

Je kunt pas echt een verschil maken door gebruik te maken van succesvolle oplossingen die niet door jouw concurrenten gebruikt worden
Het bedenken en realiseren van dit soort innovatieve oplossingen vraagt veel meer dan alleen branchekennis. Het vraagt kennis van samenhangende bedrijfsprocessen en de inventiviteit om deze op een slimme manier te combineren: strategisch en operationeel inzicht in bedrijfsprocessen en technologie.

Deze kennis hebben we in de afgelopen 25 jaar opgedaan en daar zijn we nog elke dag mee bezig.
Wij zoeken actief naar vernieuwende oplossingen voor jouw innovaties.

Je begrijpt nu dat branchekennis nog steeds belangrijk is, maar je weet nu dat het vooral gaat om kennis van andere branches.

En laten we wel wezen
Wij weten niet hoe het zit in jouw branche, maar in onze branche zitten bedrijven die enorm van elkaar verschillen. Als dat bij jou ook het geval is, dan weet ik dat wij prima met elkaar kunnen werken.